loading...
دنیای تفریح و سرگرمی پالت
مدیر پایگاه بازدید : 57 سه شنبه 15 بهمن 1392 نظرات (0)

 

در این پست به ۱۰ سئوال متداول در رابطه با لنزهای دوربین عکاسی پاسخ می دهیم.

اگر تازه می خواهید یک لنز برای دوربین عکاسی خود بخرید بهتر است مطالب زیر را مطالعه کنید و برای خرید عجله نکنید. نیازی نیست که تعداد زیادی لنز بخرید تا از تمامی فرصتهای عکس برداری بهره مند شوید.

برای خرید لنز دوربین، بهتر است فرصتهای عکس برداری را که ممکن است بیشتر با آنها مواجه می شوید را در نظر بگیرید. اکثر افرادی که به تازگی از دوربینهای SLR دیجیتال استفاده می کنند، در خریدهای خود از انعطاف بیشتری برخوردار هستند.

محبوب ترین انتخاب برای خرید معمولا یک لنز ۱۸ -۵۵ mm و یک لنز ۷۰ – ۲۰۰mm است. این فاصله های کانونی اکثر شات ها را در بیشتر موقعیتها پوشش می دهند. اگر یک عکاس حرفه ای در زمینه موضوعات ورزشی یا حیات وحش می باشید، باید از لنزهای مخصوص اینکار استفاده کنید که با این اندازه های کانونی استاندارد بسیار فرق دارند...

 

لنز سریع چیست؟

 یک لنز سریع، لنزی می باشد که دارای یک دیافراگم(Aperture) بزرگ می باشد. لنزهایی با یک دیافراگمf/2.8 یا کمتر، بعنوان لنزهای سریع در نظر گرفته می شوند. اگر اندازه دیافراگملنز بزرگ باشد در آن صورت می توانید از یک شاتر سرعت بالا استفاده کنید و تصویر روشنی بگیرید. همانطور که احتمالا می دانید معمولا از لنزهای سریع برای نور کم استفاده می شود. به خاطر وجود همین نوع لنزها است که می توان در تاریکی عکس برداری کرد.

 کیت لنز چیست؟

 دوربینهای SLRدیجیتالی که قیمت آنها بسیار پایین می باشد معمولا این امکان را به شما می دهند تا علاوه بر خرید خود دوربین، به همراه آن یک یا دو لنز نیز تهیه کنید. اگر دوربین را به همراه لنزهای آن خریداری کنید، این نوع خرید را کیت لنز می گویند. کیتی که دارای یک لنز می باشد معمولا شامل یک لنز زاویه باز(Wide) است. کیفیت لنزهای کیتی می تواند متفاوت باشد ولی این روش برای خرید لنز مقرون به صرفه است.

برای شروع کار با لنزها به چه چیزهایی نیاز دارم؟

 بسیار به سبک عکسبرداری که به آن علاقه مند هستید و نیز به مقدار هزینه ای که برای آن درنظر می گیرید، بستگی دارد. توصیه می شود برای شروع کار با دو لنز کار خود را شروع کنید. یکی برای موضوعات زاویه باز همانند مناظر و دیگری برای اینکه امکان عکسبرداری از فاصله دور را برای شما فراهم آورد(telephoto). زیبایی کار با SLR های دیجیتال این است که شما با گذشت زمان می توانید سیستم دوربین مورد نظر خود را ایجاد کنید، لنزهایی را اضافه کنید یا تا آنجایی که بودجه شما اجازه می دهد، کیفیت لنزهای خود را بالا ببرید.

 آیا مارکهای مختلف با یکدیگر فرق دارند؟ کدام بهتر است؟

 مارک های Canon و Nikon محبوب ترین مارکها می باشند ولی ما نمی توانیم بگوییم که کدامیک از دیگری بهتر است. اگر بودجه شما  نامحدود است، توصیه می کنیم که یک SLR دیجیتال Canon یا Nikon خریداری کنید و سپس بهترین لنزهای موجود را برای آنها تهیه کنید. در غیر اینصورت بهتر است SLR ای مطابق با بودجه و سلیقه خود خریداری کنید.

همچنین می توانید از لنزهای شرکتهای متفرقه نیز استفاده کنید همانند شرکتهای Sigma ، Tokina و Tamron. این شرکتها لنزهایی می سازند که با SLRهای دیجیتال ساخته شده شرکتهای دیگر همانند Canon، Nikon، Sony و Pentax سازگار هستند. لنزهایی که از شرکتهای متفرقه تهیه می شوند، معمولا از لنزهایی که توسط خود شرکت اصلی سازنده دوربین ساخته می شوند، ارزان تر هستند.
 لنزهای EF-SCanon چه لنزهایی می باشند؟
 لنز EF-S، لنزی است که توسط شرکت Canon و مخصوص دوربینهای SLR دیجیتال Canon ای ساخته شده است که سنسور فریم کامل ندارند. شرکت نیکون(Nikon) هم لنزی مشابه برای دوربین های خود ساخته است. این نوع لنز برای دوربین های نیکون سری DX کاربرد دارد.

 چرا بعضی از لنزها بسیار گران هستند؟

 لنزهای دوربین را می توان از نظر کیفیت به دسته های مختلف تقسیم کرد. لنزهای حرفه ای، عکسهایی با کیفیت بهتر ارائه می دهند و معمولا کیفیت ساخت آنها هم بهتر می باشد. بنابراین این نوع لنزها بسیار گرانتر هستند. لنزهایی که دارای فاصله کانونی بی نهایت می باشند از تکنولوژی بسیار بالایی برای ساخت آنها استفاده شده است، پس بنابراین اینگونه لنزها هم قیمت بالایی دارند.
دلیل دیگر قیمت بالای لنزها می تواتد دیافراگم های بزرگ آنها باشد. این نوع لنزها اجازه ورود نور بیشتری را می دهند و بنابراین برای عکسبرداری در هوای تاریک بسیار مناسب می باشند.

 

دیافراگم (Aperture) چیست؟

 دیافراگم، سوراخی است که در زمان باز شدن شاتر برای عکس برداری، نور از میان آن به درون دوربین وارد می شود. استفاده از دیافراگمهای مختلف با اندازه های گوناگون، بر روی نحوه عکس برداری شما تاثیرگذار هستند.

 فاصله کانونی چیست؟

 فاصله کانونی یک لنز، بصورت فاصله از مرکز آن لنز تا نقطه کانونی آن تعریف می شود. اکنون در اصطلاح عکس برداری، یک فاصله کانونی کوتاه (مثلا ۱۸mm) به این معنا است که یک لنز می تواند مناظر وسیعی را تصویربرداری کند. در حالیکه یک فاصله کانونی بلند(همانند ۳۰۰mm) برای موضوعاتی با فواصل دورتر مورد استفاده قرار می گیرد.  

نگهدارنده لنز(Lens Mount) چیست؟

 نگهدارنده لنز جایی است که لنز به بدنه دوربین SLR دیجیتال متصل می شود. هر دوربین دارای یک نگهدارنده لنز مخصوص به خود می باشد که تنها با لنزهایی سازگار است که می توانند به نگهدارنده متصل شوند.

مبدل تله (Tele convertor) چیست؟

یک مبدل تله فاصله کانونی لنز را افزایش می دهد. مبدل تله، یک قطعه کوچکی است که بین بدنه دوربین و لنز قرار می گیرد. معمولا خرید یک مبدل تله به نسبت خرید یک لنز بلند بسیار ارزانتر و باصرفه تر است که دارای ضریبهای تغییر ۱٫۵x و ۲x می باشند. به عبارتی دیگر یک مبدل تله ۲x می تواند یک لنز با فاصله کانونی ۲۰۰mm را به یک لنز با فاصله کانونی ۴۰۰mm تبدیل کند. استفاده از مبدل تله دارای دو عیب بسیار بزرگ می باشد. ابتدا اینکه آنها مقدار نوری را که به سنسور دوربین می رسد کاهش می دهند. دوم اینکه آنها می توانند بر روی کیفیت تصویر اثر منفی بگذارند. 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1219
  • کل نظرات : 145
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 87
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 371
  • بازدید ماه : 262
  • بازدید سال : 9,475
  • بازدید کلی : 586,126